Skip to content

hiphop historie

Hiphop

Vraag eens aan je omgeving wat voor hen hun eerste hiphop nummer was.  Is het Wu tang clan? Run DMC of juist Drake?
Hiphop heeft zich door de jaren heen binnen de muziek gevestigd als ‘het nieuwe genre’. Het voelt soms alsof Hiphop al eeuwen lang onze samenleving beïnvloedt, omdat het zo in onze stadscultuur is gesleten. Hiphop is echter pas super recent!
In de jaren 70 ontstonden er verschillende underground groepen die zich uitten over de staat van de Bronx, een wijk in New York. Hiphop was eigenlijk een reactie op de werkeloosheid, het drugsgebruik en politiegeweld dat woekerde over die uiteenvallende wijk waar voornamelijk Afro-Amerikanen en Hispanics leefden.

Dj’s experimenteren op blockparties met met samples van andere geluiden doormiddel van het ‘scratchen’ van LP’s. Door bijvoorbeeld op twee platen de drumbreaks van nummers af te wisselen ontstaat er een eindeloze muzikale break. Op die ‘nieuwe’ geluiden werd veel gedanst (breakdance).
Hiphop feestjes bleven toen nog underground, totdat het welbekende ‘Rapper’s delight’ uitkwam. Rapper’s Delight, geschreven door Sugar Hill Gang, werd binnen no time op elke radioshow gespeeld. Door dit nummer explodeerde in ‘79 het hele genre in Amerika en verspreidde het zich in rap tempo over de hele wereld. De hiphop community stond zelf echter niet achter het nummer ‘Rapper’s delight’ omdat de tekst niet aansloot bij de onderwerpen die zij al die jaren al besproken hadden en omdat sommige lyrics door Sugar Hill Gang zijn gestolen van rapper Grandmaster Caz. 

‘The message’ van Grandmaster flash & the notorious five

'Rapper's Delight' van sugar hill gang

rap

Doorgaans wordt de cultuur van hiphop gecategoriseerd in vier elementen:  
DJ-ing, dansen, MC-en en graffiti. Hoe zit het dan met rap?
Neem het citaat van KRS-One in zijn nummer ‘Hiphop vs. Rap’: “Rap is something you do, Hip Hop is something you live”.

Eigenlijk is rapmuziek een product van de hiphop cultuur. Hiphop startte als een rebellerende poging om oppressie omver te werpen. Rapmuziek is daarbinnen, dankzij Amerikaanse bedrijven, een populaire en commerciële muziekvorm geworden wat eigenlijk alles promootte waar hiphop in de eerste instantie tegen was. Hoewel je dit kan nuanceren: De belangen van hiphop: ideeën van identiteit, verantwoordelijkheid binnen een community, zelfdiscipline en persoonlijke expressie kun je binnen bepaalde context van rapmuziek echt wel terugvinden.
Maar tegenwoordig vallen veel rapnummers onder de populaire cultuur waarbij de inhoud en boodschap een stuk oppervlakkiger blijven. 

'Hip hop VS RAp' van KRS one

Baquiat was graffiti kunstenaar

Nederhop

De eerste generatie rappers in Nederland is actief tussen de jaren tachtig en halverwege de jaren negentig, en rapt dan nog vooral in het Engels.  Het eerste bekende nederlandstalige nummer was ‘Moordenaar’ gemaakt door Osdorp Posse en uitgebracht in 1989. 

Stukje lyrics uit ‘Moordenaar’
Ik zat in tram vijf en m’n lul stond stijf
Want naast me zat een lekker wijf
Ik zei: “Luister trut, met je rimpelkut

Def P. zit hier en ik ben blut
De hele tram droop van het bloed
Het lekkere wijf, die werd niet goed
Net toen ik haar aan wou gaan randen
Hoorde ik vier gierende banden

Hierna ontstaan er in de loop van de jaren alleen maar meer rapgroepen in Nederland. Hiphop wordt ook commerciëler en het genre Nederhop is een feit. Denk aan Winne, Fresku, Brainpower, De Jeugd van Tegenwoordig, Flinke namen, Kempi, Hef, Kleine viezerik, The Opposites, Zwart Licht, Ali B en Lange Frans & Baas B die de hitlijsten vanaf 2000 binnendrongen.

watskeburt - de jeugd van tegenwoordig

lotgenoot - winne

Slapeloze nachten - the opposites

EN NU

In 2019 waren Nederlandse rappers in grote mate in de top 50 terug te vinden.
De populaire commerciële kant die in de rapmuziek een rol speelt krijgt een groot podium in ons land. Hoe vaak heb je wel niet een nummer van Ronnie Flex meegezongen als je boodschappen deed? Of meegedanst op hits van Henkie T of Kraantje Pappie?  
Ook de meest beluisterde artiesten Frenna, Bizzey en Lil Kleine rappen allemaal, maar een overeenkomst tussen hun nummers en die van de jaren 70 hiphop is vaak ver te zoeken. Heb je wel eens goed geluisterd naar de rapnummers uit de huidige hitlijsten? Veel teksten hebben een seksistische boodschap over of richting vrouwen. Dat mogen we niet zomaar links laten liggen, toch?

Natuurlijk klinkt er ook een ander geluid. Denk aan Willem, Typhoon, Winne of S10,
die veel persoonlijke expressie in hun nummers leggen. Het album So So Lobi 2 (Winne, Yung Nnelg featuring 30 rapartiesten) dat in november 2020 is uitgekomen is daar een waardevolle toevoeging in. 

Daarnaast veroveren vrouwelijke rappers, naast S10 bijvoorbeeld ook Latifah en Famke Louise, inmiddels het grote publiek in Nederland. Toch stuitten zij op veel negatieve aandacht en sensatie wanneer zij  zingen over hun eigen seksualiteit, of wanneer ze dat niet doen worden alsnog ze als artiesten geseksualiseerd.
Een bekender voorbeeld daarvan is de commotie rondom WAP [wet ass pussy] van de Amerikaanse Cardi B.

Je kan je afvragen of de objectiverende teksten over vrouwen (in de nummers van veel van hun mannelijke collega’s) niet net zo kritisch moeten worden bekeken. 
Want we lijken  veel minder bewust stil te staan bij de boodschap die sommige teksten bevatten.

Meest gestreamde nL rap artiesten
2019 & 2020

Traag - Bizzey ft. Jozo & kraantje pappie

ADEM JE IN, LIVE- S10, winne, KEVIN

Bronnen: check schat wat wil je nagaan

SCHAT SCHUD JE BILLEN